Μάιος 2, 2020

Το σούπερ θεαματικό «Extraction» του Netflix αλλάζει τα δεδομένα στα μπλοκμπάστερ

Ο Κρις Χέμσγουορθ πρωταγωνιστεί στη θορυβώδη, συναρπαστική και κλισέ περιπέτεια με την οποία η streaming πλατφόρμα βάζει πλώρη για να γίνει το νέο μούλτιπλεξ.

Το «Extraction» είναι μια καθαρόαιμη περιπέτεια που κανονικά θα ανήκε στον κόσμο της μεγάλης οθόνης των μούλτιπλεξ. Κι όμως, είναι μια παραγωγή του Netflix, για την οποία η πλατφόρμα ξόδεψε αρκετά εκατομμύρια δολάρια αναθέτοντάς τη σε πρώτης γραμμής συντελεστές, δηλαδή στους αδερφούς Ρούσο, που σκηνοθέτησαν τις δύο τελευταίες ταινίες των «Avengers» και στον σούπερ σταρ Κρις Χέμσγουορθ.

Ο λόγος που το Netflix δεν διστάζει να σκορπίσει τα λεφτά του είναι ότι οι προβλέψεις μιλάνε, ακόμη εντονότερα πια, για κατακλυσμιαίες αλλαγές στη βιομηχανία του θεάματος. Οι συνήθειες είχαν ξεκινήσει να αλλάζουν πριν την πανδημία, καθώς το κοινό εγκατέλειπε τις αίθουσες, εκτός κι αν επρόκειτο να δει τη συνέχεια ενός franchise με σούπερ ήρωες. Τώρα όμως που το πρόγραμμα με τις κινηματογραφικές πρεμιέρες έχει ανατραπεί εντελώς, που το άνοιγμα των αιθουσών είναι αβέβαιο και οι τιμές των εισιτηρίων θα ανέβουν κι άλλο, το μέλλον του streaming διαγράφεται λαμπρότερο και θριαμβευτικότερο.

Ακολουθώντας αυτές τις προβλέψεις, το Netflix δεν περιορίζεται πλέον μόνο στις μικρού μπάτζετ παραγωγές «δωματίου», για τις οποίες κινδύνευε να κακοχαρακτηριστεί ως φτηνό υποκατάστατο του σινεμά. Έδωσε 160 εκατομμύρια δολάρια για τον «Ιρλανδό» αποκτώντας την υπογραφή του σημαντικότερου Αμερικανού σκηνοθέτη εν ζωή και φιλοδοξώντας να κερδίσει Όσκαρ και κύρος. Έδωσε επίσης 150 εκατομμύρια δολάρια για την παραληρηματική περιπέτεια «6 Underground» του Μάικλ Μπέι, ξεκινώντας να παίζει σκληρό παιχνίδι και στην κατηγορία του mainstream μπλομπάστερ.

Το «Extraction», όπως και το «6 Underground», είναι μια ταινία θορυβώδης, θεαματική, εξωφρενική και στερεοτυπική σε όλα της. Ο ήρωάς της, Τάιλερ Ρέικ, είναι ένας βασανισμένος ψυχολογικά αλλά αδίστακτος μισθοφόρος, ο οποίος αναλαμβάνει να απελευθερώσει το γιο ενός αρχιεγκληματία, που έχει απαχθεί. Πίνει τόσο πολύ που αν το έκανε άλλος άνθρωπος δεν θα μπορούσε να διανύσει απόσταση ενός μέτρου. Αυτός όμως, με αλκοόλ στο αίμα που θα δικαιολογούσε ισόβια αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης, μπορεί να κάνει βουτιές σε λίμνες από 30 μέτρα ύψος και άπνοια, αλλά και να σκοτώνει τον πληθυσμό μιας μικρής κωμόπολης. Στην αποστολή τού βάζει εμπόδια ο μεγαλολαθρέμπορος ναρκωτικών που διέταξε την απαγωγή, ο οποίος είναι τόσο κακός ώστε πετάει παιδάκια από ψηλά κτήρια προς παραδειγματισμό. Πόσο πιο κλισέ μπορεί να γίνει μια περιπέτεια;

Παρόλα αυτά, το «Extraction» είναι απόλυτα ειλικρινές σε αυτό που προσφέρει, δηλαδή απροβλημάτιστη διασκέδαση, που την απολαμβάνεις με όσο ποπκόρν και αναψυκτικό αντέχει το στομάχι σου. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά καλοφτιαγμένο. Ο σκηνοθέτης Σαμ Χαργκρέιβ, που έχει δουλέψει στα stunts των ταινιών της Marvel, εδώ κάνει επίδειξη των δυνατοτήτων του με μία 12λεπτη σκηνή δράσης γυρισμένη σε μονοπλάνο, με άψογα χορογραφημένους ξυλοδαρμούς και τοποθετώντας την κάμερα μέσα στη δράση ώστε να κάνει την καρδιά σου να χτυπά από αγωνία. Οι τοποθεσίες των γυρισμάτων δεν έχουν «παίξει» συχνά σε ταινίες: οι σκονισμένοι, βρόμικοι δρόμοι της Ντάκα στο Μπαγκλαντές και της Βομβάης και της Αχμενταμπάντ στην Ινδία, δίνουν πιο ωμή και ακατέργαστη αίσθηση στη δράση. Για κερασάκι στην τούρτα, το φινάλε είναι διφορούμενο και σημαίνει αυτό που νομίζεις: το σίκουελ επιβεβαιώθηκε λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα της ταινίας.

Το Netflix έδωσε 65 εκατομμύρια δολάρια για αυτές τις δυόμισι ώρες ακατάπαυστης διασκέδασης, δηλαδή τα διπλά λεφτά από όσα θα εξασφάλιζε ένα τέτοιο project αν επρόκειτο να βγει μόνο στο σινεμά, όπως λέει ο σεναριογράφος και παραγωγός Τζο Ρούσο. Τα αδέρφια Ρούσο εγκωμιάζουν το Netflix, γιατί υποστηρίζει κινηματογραφικά είδη όπως η στρέιτ περιπέτεια, που παλαιότερα προοριζόταν για τις αίθουσες, αλλά στο σημερινό κινηματογραφικό τοπίο, με την επικράτηση των franchise φαντασίας, είναι απίθανο να προσέλκυε το κοινό. Με το «Extraction», το Netflix μας γυρνάει στην εποχή που μπλοκμπάστερ ήταν το «Speed» και ο «Φυγάς» και όχι η δέκατη ή δωδέκατη περιπέτεια κάποιου σούπερ ήρωα.